Black Friday Deals

Filteren:
Categorieën
Winkels
Geen deals gevonden met geselecteerde filters

Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van de waanzin die Black Friday omringt. Het is de start van het grootste winkelweekend van het jaar en zit barstensvol geweldige Black Friday deals. Shoppers gaan op deze dag als razenden op zoek naar de beste aanbiedingen van Black Friday!

Wat is Black Friday?

Black Friday vindt plaats op de vrijdag na Thanksgiving. Maar wat maakt deze zwarte vrijdag zo speciaal? Het is een jaarlijks extravagant spektakel in de detailhandel. Elk jaar hebben merken en retailers speciale Black Friday aanbiedingen. Bijna elke grote winkel biedt een Black Friday korting op een scala aan producten, waardoor er een behoorlijke hype ontstaat bij shoppers. Het is zelfs zo erg dat 51 procent van de Amerikaanse internetgebruikers digitaal zou winkelen tijdens het traditionele Thanksgiving-diner als het betekende dat ze geweldige Black Friday deals konden krijgen. Om shoppers tegemoet te komen gaan veel winkels al vanaf 6 uur open en blijven ze tot laat in de avond open. Ze bieden speciale Black Friday deals en verlaagde prijzen voor slechts één dag. Items zijn gigantisch afgeprijsd en verleiden kopers om te winkelen tot ze er bijna neervallen, alleen maar om zo veel mogelijk koopjes te doen. Shoppers staan in de rij ​​buiten de winkels te wachten tot ze opengaan en sommige koopjesjagers kamperen zelfs de avond ervoor om als eerste de winkel binnen te kunnen gaan.

Oorsprong Black Friday sale

De oorsprong van de naam of term 'Black Friday' is onduidelijk. Als we in het Engels een dag of gebeurtenis als 'zwart' beschrijven, dan heeft dit normaal gesproken een negatieve connotatie die erop wijst dat er iets ergs of verontrustends is gebeurd. Deze beschrijving lijkt overeen te komen met één theorie, dat de term afkomstig is uit Philadelphia en voor het eerst werd gebruikt in de jaren zestig.

Zwarte cijfers op zwarte vrijdag

De term Black Friday werd echter populair in de jaren ‘80 en werd door retailers gebruikt om de positieve effecten op hun verkoop te beschrijven, waardoor veel bedrijven uit 'het rood' en 'in het zwart' kwamen. Volgens de Philadelphia Inquirer was Black Friday de dag waarop Amerikaanse retailers zó veel verkochten, dat ze uit het rood en in het zwart konden komen. Allemaal dankzij de plotselinge en drastische stijging van de verkoop tijdens dit beroemde vakantieweekend, waarbij winkelende mensen schitterende Black Friday deals konden krijgen. Wat de ware oorsprong van de term ook is: het is tegenwoordig synoniem voor het shoppen van de beste deals voor de scherpste prijzen!

Black Friday of Big Friday?

Wist je dat Black Friday ooit 'Big Friday' heette? Volgens een rapport uit 1975 van de NY Times is de term Black Friday Philadelphia-jargon. Deze ontstond, nadat de politie gefrustreerd raakte door de verkeersopstoppingen die het winkelend publiek op die dag veroorzaakte en de winkeliers waren niet blij dat ze in verband werden gebracht met verkeer en smog. In 1961 probeerde een krant de dag te dopen tot 'Big Friday', maar deze term bleef niet lang hangen. Hoewel het populair was in Philadelphia, was 'Black Friday' pas in de jaren negentig een officiële nationale term.

Deals Black Friday ook online

In de afgelopen jaren zijn de Black Friday aanbiedingen wereldberoemd geworden. Deze dag is uitgegroeid tot een vaste dag in de kalenders van retailers. Het zal vast geen verrassing voor je zijn dat winkeleigenaren van weleer genoten van de enorme winsten die de deals van Black Friday met zich meebrachten. Menigeen zou denken dat de korting op Black Friday de inkomsten van winkelketens zou verlagen, maar het tegendeel blijkt waar! Vandaag de dag heeft deze shopping-extravaganza zelfs de overstap gemaakt naar de virtuele wereld. In 2016 zijn de e-commerceverkopen op Black Friday voor het eerst in de geschiedenis de aankopen in de fysieke winkels overtroffen!

Black Friday deals: hoeveel geld wordt er verdiend?

Kijken we naar enkele Black Friday-statistieken van 2019, dan zien we dat maar liefst 174 miljoen Amerikanen gebruik maakten van de deals Black Friday. Dat is meer dan de helft van het aantal inwoners in dat land! Er waren in datzelfde jaar ruim 13 miljoen online transacties tijdens Black Friday zelf, de dag van Thanksgiving tot de daaropvolgende maandag. Deze aankopen waren goed voor bijna 20 procent van alle online aankopen die tijdens de vakantieperiode worden gedaan.

Populairste Black Friday aanbiedingen

Misschien vraag je je af wat de populairste koopjes en deals tijdens Black Friday zijn. Hierop is een eenvoudig antwoord te geven: producten als laptops, tablets, pc's en tv’s gaan als warme broodjes over de toonbank. Ook Black Friday kortingen die betrekking hebben op kleding en modeartikelen zijn erg populair. Verder doen slimme thuisgadgets, ook wel smart home producten genoemd, het traditioneel gezien goed tijdens ‘zwarte vrijdag’ en het Cyber Weekend. En tot slot kunnen natuurlijk de categorieën Speelgoed en Games niet ontbreken in het overzicht met populairste Black Friday Deals.

Deals Black Friday in andere landen

In de afgelopen jaren is steeds duidelijker geworden dat dit jaarlijks evenement niet langer alleen een Amerikaanse aangelegenheid is. Momenteel 'viert' van de 195 landen in de wereld naar schatting 50-60 procent Black Friday in een of andere vorm. In Europa zijn bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland de afgelopen drie tot vier jaar begonnen met het adopteren van Black Friday. Midden- en Zuid-Amerikaanse landen zijn ook begonnen met het promoten van Black Friday. China en Zuidoost-Azië doen mee aan Black Friday, en bijna de helft van Afrika viert op de een of andere manier Black Friday.

Populaire aanbiedingen Black Friday

Het lijkt misschien ongelooflijk, maar shoppers hebben er geen enkele moeite mee om tijdens Black Friday gemiddeld twee en een half uur in de rij te wachten om een ​​goede deal in de winkel te kunnen krijgen! En 13 procent van de Black Friday-shoppers zou bereid zijn iemand te betalen om namens hen in de rij te staan. Als dat je vreemd lijkt, wat denk je dan van het feit dat 12 procent van de Black Friday-shoppers dronken is? In de afgelopen jaren waren er vaak scènes van geweld en chaos, terwijl het winkelend publiek met elkaar streden om de items die te koop waren. Winkels werden overspoeld met honderden mensen die graag de nieuwste gadgets en gadgets wilden bemachtigen voor een fractie van hun normale prijs. Met de introductie van internet kiezen veel shoppers er nu voor om in plaats daarvan online te winkelen.